andreavill

Alla inlägg den 21 augusti 2010

Av Andréa Bylock - 21 augusti 2010 15:13

Jag har efter lite funderingar och efterföljande frågor hos kära "kollegor" inom hästbranschen tagit reda på hos vilket märker man får mest multivitamin för pengarna...


Jag har tittat närmare på


o Chevinal Plus från Biofarmab

 

Beroende på vilken kvantitet man köper så kostar den mellan  ca 138 kr/l-119 kr/l.

25 ml/dag, räcker alltså 40 dagar

Beroende på om man köper 2,5 l eller 5 l så kostar den 3,45 eller 2,97 kr/dag


o Hippo Vitamin, Multivitamin, från Svenska Foder

 

Den kostar 199 kr/l.

5-10 ml/ dag, räcker 100-200 dagar.

Kostnad / dag: 1,99-0,99 kr


o Krafft Vitamin Multi, från Krafft

 

Kostar i enliters förpackning 189 kr.

20-30 ml/dag gör att den räcker 50-33,3 dagar.

Kostnad/dag 3,78-5,67 kr.


Jag jämförde innehållet i dessa tre och räknade ut mängden vitamin / ml.

För att få en mer rättvis berdömning räkande jag ut hur länge 1 liter skulle räclka.

En normal presterande häst alltså.


Det är HippoVitamin, Multi som har mest vitamin/ml.

ex. Vitamin A.

Ch--> 600IE             (IE betyder Internationell Enhet, men mer än det vet jag inte!)

Hi--> 3000 IE

Kr--> 1800 mg


Vitamin E

Ch--> 17 mg

Hi--> 50 mg

Kr--> 23 mg


Biotin

CH--> 0,02 mg

Hi--> 0,05 mg

Kr--> 0,06 mg          Krafft's Multi har mest Biotin


SLUTSATS

Jag kan nog dra slutsatsen att det är Hippos Multivitamin som är mest värd pengarna, drygast och på alla punkter, förutom Biotin, högst vitamindos/ml.


 


Jag kör just nu med Kraffts Multi då jag hade lite rabatt på Granngården när jag var där senast!



Min förhoppning, när höanalysen är gjord, är att jag klarar mig med hö/hösilage, havre, betfor, mineraler. (Har Kraffts müsli om det skulle behövas.)

Kanske kompletterar med Majsolja och just Hippos Multivitamin.

En del inom mig vill hålla det så basic som möjligt men en annan del vill ha massa "holker och burker", som mamma säger, att mixa å blanda med. Mest för att jag tror att det ger effekt.. hmm...


Ska plocka fram mina foderstatsräknar-talanger snart... Trots att det är ca 8 år sedan de senast luftades tror jag att det går fint...


Vad som ska plockas fram nu är däremot nåt att äta innan jag beger mig mot C för lite fix å trix!





Presentation


Andréa bloggar om allt och inget.Oviktiga och viktiga händelser i livet

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards