andreavill

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2010

Gott humör!

Av Andréa Bylock - 23 oktober 2010 21:31

Att en liten Mofiso kan göra en på så gott humör!

Jag vaknade å var alldeles trött.. Segade mig ut kl 14.30 till stallet! Eller var hon 15..??

Plockade in den stora och borstade och fixade manen för om man ska på träning så måste i alla fall en utav oss ha vårdad frisyr! Lyckades klippa bort en å annan tuss i öronen när han av misstag tog ner huvudet!


Traskade ner till gropen med en väldigt väldigt pigg M... Nästan nere kom M-L och Oakie ut ur skogen och det var ytterligare en pinne i vildbrasan! När vi sen skildes åt hade jag starka funderingar på om jag överhuvudtaget skulle komma upp. Jag ställde honom intill stocken och på andra försöket stod han still och jag kunde svinga mig upp.

På en gång började han sprutta runt.. Skritta var inte å tänka på och trav helt onödigt om den bruna fått bestämma.. Galopp var det enda godtagbara i en treårings ögon och höstfriska ben! Matte var redan svettig så vi höll oss till att takta runt en stund för att dränera den värsta energin (läs; tills matte återhämtade sig)

Sen travade vi runt på alla möjliga små stigar, till slut lugnade han sig så pass att det gick att rida lätt i vanlig trav och inte "galoppsteg i vart tredje travsteg"! Då fick han galoppera! Vilken galopp! Mjuk och bärig trots långa otränade bakben! Sen traskade vi hemåt. Trött kropp och fortfarande lika pigg hjärna hos häst och hos matte bara slutkördhet! Han hade fullt sjå att smaka på tygeln och bita sin matte i axeln på väg hem oxå! Märklig kille.. men han var som en lite piraya som liten...

 

(Övre Östa, sommaren 2007.

I bakgrunden skymtar ett stycke mamma-häst, måste vara långt bort då hon är rätt så omfångsrik!)

Det känns helrätt att det är Mojje som får äran att visa sig på lördag! Han är redan på plus jämfört med den andra..

Mojje har två skor, ska ha två skor

C har tre skor, ska ha fyra skor.

Mojje åker transport.

C åker INTE transport.

Jaa, ni fattar! (Tjat tjat om omöjligheten att lasta hästskrällen. IGEN!!)


Väl hos C & A blev det SM i höpåsepackning.. Packade 30 kg ca... Dåligt för ryggen! Även för de med diskobråk!

A longerades och vi börjar nu bli lite eniga om att man ska lyssna på vad människan säger... Alltså att orden hoohoo, luuugn, inte sååå foort och åhh betyder sakta ned. Jag märker väldig skillnad på henne och på mina andra två som haft samma konsekventa longeringskommando sen de var små. Ptroo är alltid halt. (Ami & Rebecca vet faran i att använda det felaktigt) smack-smack SSS är trav och åhh och hoohoo är sakta ned. Alltid! Det blir oxå väldigt enkelt vid inridning.. Nackdelen är C inte kan göra en riktig halt eftersom ptroo-halt är godis-halt (vilket innbär en U-formad hals) och halt med hjälp utav sitsen inte riktigt räknas.. Men hur många hästar behöver göra halt egentligen.. De som nån gång ska innanför dressyrstaket, vilket för oss än så länge känns lika avlägset som Andromeda!


Det blidde ett långt inlägg nu, men eftersom jag är på bättre humör så blev det så!

Julklappslista kommer.. Therre har redan tjyvstartat! Vi var på Ikea i torsdags och blev alldeles uppspelta över fina juletiketter och vanligt brunt omslagspapper!

Så jag vill veta vad ni, mina julklappslovad vänner, vill ha!

Puss!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andréa Bylock - 30 april 2012 08:56


Här har det varit tystare än tystast väldigt länge.. Bloggen är väl det stället där jag tillämpar: har jag inget bra att säga så är jag hellre tyst.. Kanske en devis jag borde applicera på mit IRL-liv?! Kanske har det varit tyst eftersom det just i...

Av Andréa Bylock - 6 april 2012 00:11

Påsken firas ju till minne av a) judarnas uttåg ur Egypten (om du är jude) annars b) Jesus död och uppståndelse (om du är kristen) eller faktiskt även c) du är hästnörd och tror att vi har en högtid som matchar med Påskhoppnigarna. Det är ju omtvista...

Av Andréa Bylock - 2 april 2012 11:29

Idag, den stora dagen då allt ska göras inleds med jäkla huvudvärk! Trots Geisha och soffmysh har den inte försvunnit. Med en tablett och lite städ då kanske?! Har städhets... Slänga, sortera och flytta runt! Dano ska få lite nya prylar i sina contai...

Av Andréa Bylock - 1 april 2012 00:00

Om ni lyssnar på MP i  P3 så hänger ni med på rubriken!   Dagen har bjudit på massor av aktiviteter! Först lite mockning som gick sådär eftersom röva var lite stel och inte alls nöjd med att ha byxor som skavde. Men efter lite uppvärmning var j...

Av Andréa Bylock - 30 mars 2012 22:22


Det händer så mycket knasiga grejer i mitt liv! Saker som medan de händer väcker tanken: är det på riktigt eller är det en dröm?! Mitt livs första casting har genomförts.. Vill dock inte säga så mycket förän jag vet mer... Har inget med hästar att ...

Presentation


Andréa bloggar om allt och inget.Oviktiga och viktiga händelser i livet

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards