andreavill

Alla inlägg den 7 april 2010

Av Andréa Bylock - 7 april 2010 22:17

Therre klagade på att jag inte skriver! Så här kommer det ett inlägg dedikerat till Therre!!

Om ni inte vet vem Therre är så kan jag berätta att hon liksom är född där nästintill! Med där menar jag Karlskoga Ridklubb, eller Botorp som det så fint kallas!

Jag började där på hösten 91, hade precis börjat första klass. Min första ridtur avnjöts på Sonat, han var inte kvar så länge efter det så så mycket mer än hans namn mins jag inte, förutom att Katrin (ridläraren) alltid kallade honom för Sonette. Första ridturen var runt en stig som låg vid dressyrbanan; Trekanten!

Hästar som avverkades första terminen var Cardinal, Bello, Figaro, shettisen Nettan och såklart Manne m.m Manne var slö och då fick man ha spö! Alla hästar var stora hästar, någon hade visst sagt att "det föds för lite barn, det är inte lönsamt med ponnies". Det är samma man med grått skägg, som smyger runt när vi har tävlingar. Inte tomten men lika!

Så det var fina gummiridstövlar som sparkade febrilt på sadelkåpan. Samma gummiridstövlar som vid hemkomst satt djävulisiskt fast på foten så mamma använde mig som dammtrasa på hallgolvet!

Min första hovkratsning skedde på Efraim, jag minns att han var född 1980 med Iran som pappa och Mandarin som morfar... Eller var det Mandarin-Irak??? Hjälp, ni gamla godingar, som var med på den tiden!!

Minns oxå första gången när vi skulle rida i nya ridhuset!Då Valåsens alla ponnisar hade kommit till "oss"!

Första ponnyn som testades var Merrimac! Av nån konstig anledning travade vi över bommar.. Och hoppglada Mecki tog alla i ett skutt och inte jag!

Otaliga ponnisar och hästar har kommit "min" väg!

Minns när jag och min kompis Linnea var indianer på första maj showen, vi hade ett fint gammalt överkast på Wilm och fjädrar i håret! Nåt år var Romina och jag sjuka...Plåster och kryckor högt och lågt! Kryckor påminner mig om när Elin på Hot Shot som Ipren-mannen och jag på Donia som Alvedon-mannen red maskerad hoppning! Några sådana blev det med åren.. kanske ska återuppliva det till nästa år!!

Den som har lite större plats än de flesta andra, de har dock en stor plats, dessa tappra ridskolehästar som nästintill aldrig får bli ryktade, aldrig äta gräs i grimskaft på härlig vårpromenad, aldrig mysa med sin matte som inte känner annat än kärlek!!

Den som alltså har större plats är Donia... Ett stort och robust sto som kom till Botorp när ridskolestallet höll till i privatstallet.. Hon stod i spiltan längst in. Hon kom tillsammans med Groom. Hon var född 1986 och var alltså bara 5 år när hon kom, det dröjde dock länge innan jag började rida henne. Förste skötare var Charlotta Pettersson i flera år, (hon gjorde alltid snyggast julpynt, vi andra var så avundsjuka)

Donia och jag har genomlidit många Danne-träningar, Niklas-hoppningar och Johan-träningar tillsammans! Lyckades oxå tjata till mig att få åka ut på dressyrtävling, enda bort till Glanshammar! Donia var trött i benen så på väg hem lade hon sig i transporten!

Mitt all times-bästa ridminne är upplevt tillsammans med Donia, på en Johan träning!

Nu lever hon i himlen med Morella, min efterträdare... Ett sto efter Baltzar 709 - Evening Trial xx, hon kom från Leif Segorp år 2000 på vårkanten. Hetsig och väldigt svårriden, men vi kom bra överens. Såldes sen och hade det, enligt mig, eländigt och hon var ledsen! Men som sagt, nu är hon tillfreds och Donia och Morella har säkert massa fina bebisar att ta hand om!

Long way down memory Lane....

Finns säkert massa mer att berätta/avslöja...

Det fanns en tid då Linda kallades för Larry och även hästar som var folkilskna hade skötare!

Jag var tredjeskötare på Tequila på torsdagar... Nu kan man vara försteskötare på alla hästar alla dagar om man vill, ingen konkurrens!! Behöver jag säga att jag aldrig fick borsta!


Okej okej, nu är jag trött. Jag har svenska-skit imorgon med.. Ska nog ta med en kortlek för det han snackar om är bara så virrigt, så då kan jag lägga patiens i stället!


Mojje fick en promenad och jag motion.

Alicia red "vänd rätt ner" och Lott var gullig som vanligt!


Tack för mig!

det jobbiga med skola är att man måste ha vanliga kläder, när skolan är tre gånger eller till och med fyra så börjar mitt klädförråd tryta..

 God natt





Presentation


Andréa bloggar om allt och inget.Oviktiga och viktiga händelser i livet

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards