andreavill

Direktlänk till inlägg 17 september 2010

Hej min blogg!

Av Andréa Bylock - 17 september 2010 22:35

Nu är det fredagkväll och bara helgen återstår innan det återigen blir måndag!

Dagen har som vanligt bestått av hästar och skola!


Man skulle kunna ana att innehavaren av denna blogg har ett sjukligt intresse av hästar..?! Inte sjukligt på det sättet att hon vill göra sjuka saker med hästarna eller önskar att hästarna vore sjuka utan mer ett intresse som i samband med uppbrottet från förra pojkvännen intog orimliga proportioner.... Hela hennes liv är uppbyggt kring hästar, ffa hennes två (tre?, eller fyra?)

Hur började då denna besatthet?

Det var dock till hennes mammas stora förtret hon började på Karlskoga Ridklubb hösten 1991. Kompisen Ulrika hade då ridit en termin eller så och påtryckningarna (tjatet) blev för stort!

Mamman hade lockat med gymnastik bl.a men utan framgång.

Premiärridturen avnjöts på Sonat, olikt från dagens instängda lektioner gick den runt "Trekanten", en runda som för länge sedan är en igenväxt snårskog, belägen vid dressyrbanan.

Ridfröken hette Catrin Fransson, en kvinna med getingmidja och samma frisyr vareviga fredag.

Nya kompisar skaffades fort; Malin Eklund och Lisa Olausson.

Hästarna var på den tiden av modell större: Bello, Sonat, Joplin, Figaro, Manne, Trillo och Efraim för att nämna några. Alla stora halvblod, förutom lilla Nettan! En svartvit shetlandsponny. Skillnaden mellan Nettan och Cardinal var ca 1 m på höjden....

Tiderna har verkligen ändrats, tiden då en stor julgran var obligatorisk inne i manegen är sen länge förbi. De stora trälådorna på skullen är oxå historia, skötarsystemet med andraskötare, tredejskötare är även det en del av kritatiden.

Progressionen på ridlektionerna är ändrad, galopp efter tre ridlektioner. Blogginnehavarens första galopp skedde på Capella, senare Capella "brun" då Capella "vit" kom till i samband med ihopslagningen med Ponnyklubben Valåsen.


Idoler då var Anna Aneheim, Linda Pettersson och systrarna Hammarström. Systrarna Hammarström hade den sötaste ponnyn: Apache!

Ewa hade ett gäng Golden Retrivers och uppropet av hästar skedde i Barracken.


Det var på ett sätt en tuff tid eftersom de som frös, de som var rädda och de som var rädda för smuts sållades bort då ridning på den tiden inte var så bekvämt.

Blogginnehavaren är idag tacksam för det då hon tror att hennes solida intresse för hästar och allt som rör dem kommer från tiden då hästar inte var lika lättillgängliga som idag. Det handlade på alla sätt om uppfostran och hierarki. Lyssna på de stora som kunde och sen använda sig av den kunskapen på ett smart sätt för att klättra på skötarstegen...


Det är inte så längre va?


Nu till något helt annat!


En gammal goding så att säga!


Back on Track prylar för flera ziljarder beställda! Misströstade en aning när massören sa att det gick lika bra med aluminium.... Fast jag tror hon har fel, för märkesgrejjor är alltid bättre... Ex mitt nya röda Eskadron Schabrak! Vi kommer vara i vm-klass då! Nu hade jag mitt gamla vinröda Equiline idag å hur gick det då... Sådär eftersom det är alldeles urtvättat å blekt!

Det där med färgmatchning måste man passa sig för, eftersom olika färgersänder ut olika enerigier...

Har man för dagen valt röd outfit så får man skylla sig själv att hästen blir arg och frustrerad då röd signalerar stress! Kan fungera på nonchalantahästar som behöver piggas upp.

Klär du dig i silver kommer hästen tolka det som att du är gravid eller har varit och kommer därför göra ett av två möjliga alternativ: 1. Var extra försiktig då den inte vill skada sin älskade matte och dess avkomma. 2. Skaka på ryggen sitt allra bäst så att ungen blir åksjuk eller orsaka livmoderframfall...

Väljer du däremot citrongult kan du räkna med kraftfull riktning, dvs sken eller avramling!

Om man vill komma nånstans kan man välja cremebeige. Kan dock tolkas på olika sätt, dels bildligt; på väg mot toppen eller bokstavlig; på väg tillbaka till stallet eller var nu hästen vill gå!

Tar man det här seriöst kan man läsa mer här om vilka färger som signalerar olika energier...


Morgondagens schema är blankt! Skönt!


Söndagens schema är inte blankt... Val! Jag ska vakta röstlängden med mitt liv....

Jag och the oldies!

Nu har jag två flugor som leker följa John på min skärm och igår firade en spindel ner sig rakt framför närsan på mig!


Sammanfattning!

Ett fladdrigt inlägg!

Hej hej!









 
 
Ingen bild

Linda Å

18 september 2010 11:10

Hm, Apache var en stor häst men ganska liten...
Visste du att catrin hade achen-remmen som skärp?

Andréa Bylock

18 september 2010 15:31

Ojoj då är man smal om man får runt en sån rem kring magen...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andréa Bylock - 30 april 2012 08:56


Här har det varit tystare än tystast väldigt länge.. Bloggen är väl det stället där jag tillämpar: har jag inget bra att säga så är jag hellre tyst.. Kanske en devis jag borde applicera på mit IRL-liv?! Kanske har det varit tyst eftersom det just i...

Av Andréa Bylock - 6 april 2012 00:11

Påsken firas ju till minne av a) judarnas uttåg ur Egypten (om du är jude) annars b) Jesus död och uppståndelse (om du är kristen) eller faktiskt även c) du är hästnörd och tror att vi har en högtid som matchar med Påskhoppnigarna. Det är ju omtvista...

Av Andréa Bylock - 2 april 2012 11:29

Idag, den stora dagen då allt ska göras inleds med jäkla huvudvärk! Trots Geisha och soffmysh har den inte försvunnit. Med en tablett och lite städ då kanske?! Har städhets... Slänga, sortera och flytta runt! Dano ska få lite nya prylar i sina contai...

Av Andréa Bylock - 1 april 2012 00:00

Om ni lyssnar på MP i  P3 så hänger ni med på rubriken!   Dagen har bjudit på massor av aktiviteter! Först lite mockning som gick sådär eftersom röva var lite stel och inte alls nöjd med att ha byxor som skavde. Men efter lite uppvärmning var j...

Av Andréa Bylock - 30 mars 2012 22:22


Det händer så mycket knasiga grejer i mitt liv! Saker som medan de händer väcker tanken: är det på riktigt eller är det en dröm?! Mitt livs första casting har genomförts.. Vill dock inte säga så mycket förän jag vet mer... Har inget med hästar att ...

Presentation


Andréa bloggar om allt och inget.Oviktiga och viktiga händelser i livet

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards