andreavill

Direktlänk till inlägg 23 januari 2010

Stroppy Mare

Av Andréa Bylock - 23 januari 2010 19:53

Skrev jag igår att C går bra att rida? Då måste jag få ta tillbaka det uttalandet för idag var det Caiprinhia Lamar eller Speed eller Hornline eller Broline eller Briljant eller Brodda eller Tilly eller Palema ute på ridtur. Hon kunde inte trava som den ridhäst hon faktiskt är, jag fick henne iofs att trava fort men då fanns det ingen chans till eftergift i handen och i skritten gick hon jättefint. Det konstiga började i stallet när jag skulle sadla. Hon stod med frambenen långt fram och svankrygg. Efter en liten visitering av ryggen kom jag fram till ingen smärta bara oengagerad unghäst som inte orkar/bryr sig om fotställningen.

Red iväg, var lite segare än vanligt vilket innebär normal takt. Skritten gick bra men traven var skit. Försökte inte bry mig utan tänkte att jag rider på så ger det sig men ikke! Det blev värre.... Jag kan minnas när man var yngre och red travhäst, den där tölten som blir när det inte får trava snabbt, sänkt bakdel och huvudet rakt upp och man får verkligen kämpa för att rida lätt. Så var det idag!   

Fel på sadeln, ont i tänderna, ont i ryggen och ont i foten??

Kom väl hem lagomt uppretad och arg. Släppte ut henne och hon går raka vägen fram till Indra och brunstar! Inte normalt utan det var som om kranen öppnats. Inte konstigt hon inte kunde trava, mjölksyran måste varit väldigt tydlig i bakdelen efter att ha stått som på tå med bakfötterna hela dagen!

Orsaken till brunsten är kamraten/grand old lady Indra som har svaj på hormonerna (cushings syndrome). Hon får hormontillskottet Stroppy Mare, innehåller hallon, Johannesört och kamomill. Hon ska då sluta producera testosteron som gör Joppe mordisk i sinnet och istället börja lukta lite mer tjej igen... Den enda som luktar tjej för tillfället är C!!


Men men.... man lär sig något nytt varje dag! Imorgon blir det en lugnt dag.

Rebecca red på Mojje men något har hänt med hans tunga, antingen så har han haft den mellan tänderna å Brinne har knockat honom eller så har han/någon bitit sig i tungan... Så han har skav på tungan, kraken! Han står å trixar med tungan hela tiden! Så ridturen blev kort, ca 10 minuter.


Okej så just är det lite sisådär mer hästlivet! Imorgon lektion med Lovisa vid halv fyra! Glatt humör önskas.


Nu blir det kvällen, ska läsa i Matte-handboken men jag vet hur disciplinen är...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andréa Bylock - 30 april 2012 08:56


Här har det varit tystare än tystast väldigt länge.. Bloggen är väl det stället där jag tillämpar: har jag inget bra att säga så är jag hellre tyst.. Kanske en devis jag borde applicera på mit IRL-liv?! Kanske har det varit tyst eftersom det just i...

Av Andréa Bylock - 6 april 2012 00:11

Påsken firas ju till minne av a) judarnas uttåg ur Egypten (om du är jude) annars b) Jesus död och uppståndelse (om du är kristen) eller faktiskt även c) du är hästnörd och tror att vi har en högtid som matchar med Påskhoppnigarna. Det är ju omtvista...

Av Andréa Bylock - 2 april 2012 11:29

Idag, den stora dagen då allt ska göras inleds med jäkla huvudvärk! Trots Geisha och soffmysh har den inte försvunnit. Med en tablett och lite städ då kanske?! Har städhets... Slänga, sortera och flytta runt! Dano ska få lite nya prylar i sina contai...

Av Andréa Bylock - 1 april 2012 00:00

Om ni lyssnar på MP i  P3 så hänger ni med på rubriken!   Dagen har bjudit på massor av aktiviteter! Först lite mockning som gick sådär eftersom röva var lite stel och inte alls nöjd med att ha byxor som skavde. Men efter lite uppvärmning var j...

Av Andréa Bylock - 30 mars 2012 22:22


Det händer så mycket knasiga grejer i mitt liv! Saker som medan de händer väcker tanken: är det på riktigt eller är det en dröm?! Mitt livs första casting har genomförts.. Vill dock inte säga så mycket förän jag vet mer... Har inget med hästar att ...

Presentation


Andréa bloggar om allt och inget.Oviktiga och viktiga händelser i livet

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards