andreavill

Direktlänk till inlägg 28 mars 2010

Jag vann!

Av Andréa Bylock - 28 mars 2010 22:07

Neeeejjj!!

Men jag genomförde det och jag fick godkända poäng! Fast frågan är om jag förtjande dem? Å nu tror alla att jag skriver så bara så ni ska skriva "åh men nej det var jättebra.." Verkligen inte! Jag genomföra ritten och känna att det det var vårt bästa med samma härliga känsla som på träning. Och med träning menar jag den träningen! Alltså för Anna Björkman... Har ju bara gjort en! haha

Nu är det 9 maj som gäller.. om vi fortfarande är sams; jag och dressyrsadeln!

Idag hanns det med en snabbtur på Cprutt! Jodis hängde med som sällskap.

Lille mojje reds med, Rebecca fick den äran! Som alltid iofs...Han var först så pigg och sen så mojsig i trötthjärnan på väg hem! Jag vet inte om ni känner till Linnebäcks modellen. Flyinge har ju sin och Strömsholm sin metod när de rider in de unga hästarna!

I Linnebäck gör vi så här:

- Longerar först ca en gång utan sadel och ca en gång med sadel och ca en gång med stigbyglarna nere. Ge morötter vid kommandot ptroo (upprepas ofta)

- Vi låter en förskrämd tonåring hänga som ett får i sadeln en gång

- Vi kastar upp en förskrämd tonåring i sadeln och säger åt henne att resa upp sig sakta och hålla i remmen. Skrittar några steg. Upprepas tre gånger

- Vi låter förskrämd tonåring rida själv på ridbanan och hjälper till att fösa i fall det går långsamt

- Samma som ovan men nu med lite trav, fortfarande med fösningshjälp

- Hästen är nu någorlunda styrbar, dock inte så stoppbar. Vi ger oss av på uteridning

- Ridning sker på random isfri grusväg, sträcka ca 80 m.

- Medhjälparen har fickorna fulla med morötter och står i ena änden på vägsträckan, förskrämd tonåring får fösningshjälp iväg och på väg tillbaka stopphjälp genom att medhjälparen viftar med en morotsbit. Valfri gångart


Modellen fungerar väldigt bra om dessa tips följ:

o Rädda Margaretor och andra störmoment rek. ej!

o Se till att hästen har halsremmen tight åtdragen då denna måste hållas i hårt av förskrämd tonåring vid inbromsning. Vis slide-stopps effekt kan uppkomma

o Förskrämd tonåring går att byta ut, viktigt att tänka på då är att man väljer en lättövertalad person som inte skriker i paniksituationer

o Medhjälparen bör vara snabb eftersom fösning inte alltid fungerar stillastående


Ikväll har jag styrelsemötat mig och ätit mat hos min mamma...

På bra humör hela dagen, motivation och inspiration till framtida ridkarriär!

Nu blir det rodell i soffan en kort stund innan sängen!

Imorgon ny svenska kurs. Är inte förberedd! Take the day as it comes so to speak!


Hoffmaestro and Chraa!!


 
 
Becca

Becca

29 mars 2010 07:54

Linnebäck har helt klart bästa metoden på inridning, du får skogs och trafiksäkra hästar i alla fall, och det är vell alltid något?

http://beeccuus.blogg.se

 
Therre

Therre

29 mars 2010 19:14

Jag känner mig träffad under punkten: Förskrämd tonåring går att byta ut, viktigt att tänka på då är att man väljer en lättövertalad person som inte skriker i paniksituationer.

Jag håller mig till de vuxna hästarna eller använder mig av de mer "vanliga metoderna" vid ev inridning av unghäst :)

http://therre.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andréa Bylock - 30 april 2012 08:56


Här har det varit tystare än tystast väldigt länge.. Bloggen är väl det stället där jag tillämpar: har jag inget bra att säga så är jag hellre tyst.. Kanske en devis jag borde applicera på mit IRL-liv?! Kanske har det varit tyst eftersom det just i...

Av Andréa Bylock - 6 april 2012 00:11

Påsken firas ju till minne av a) judarnas uttåg ur Egypten (om du är jude) annars b) Jesus död och uppståndelse (om du är kristen) eller faktiskt även c) du är hästnörd och tror att vi har en högtid som matchar med Påskhoppnigarna. Det är ju omtvista...

Av Andréa Bylock - 2 april 2012 11:29

Idag, den stora dagen då allt ska göras inleds med jäkla huvudvärk! Trots Geisha och soffmysh har den inte försvunnit. Med en tablett och lite städ då kanske?! Har städhets... Slänga, sortera och flytta runt! Dano ska få lite nya prylar i sina contai...

Av Andréa Bylock - 1 april 2012 00:00

Om ni lyssnar på MP i  P3 så hänger ni med på rubriken!   Dagen har bjudit på massor av aktiviteter! Först lite mockning som gick sådär eftersom röva var lite stel och inte alls nöjd med att ha byxor som skavde. Men efter lite uppvärmning var j...

Av Andréa Bylock - 30 mars 2012 22:22


Det händer så mycket knasiga grejer i mitt liv! Saker som medan de händer väcker tanken: är det på riktigt eller är det en dröm?! Mitt livs första casting har genomförts.. Vill dock inte säga så mycket förän jag vet mer... Har inget med hästar att ...

Presentation


Andréa bloggar om allt och inget.Oviktiga och viktiga händelser i livet

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards