andreavill

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2011

Som socker!

Av Andréa Bylock - 20 augusti 2011 18:51

Ja jag vet.. men jag kan inte hålla mig!

Det är tur att vissa hästar bor i vissa stall för i vårat stall så finns möjligheten att de hade dött inom ett par tre dar.. Tre dagar klarar de enbart om det är vindstilla, himlen halvt fylld av moln och en temperatur på 18.4 grader. Lägg till noll flugor, planhyvlad gruspaddock och gud hjälpe om de kommer upp i hastigheter över 5 km i timmen!

Ändras dessa förhållanden så finns vissa alternativ:


1, De får har flugtäcke, flughuva, flugspray och Helosan Sol på alla partier ljusare än svart. Uppgår molnens skydd till lägre än 44% så är risken för sol så överhängande att hästen då inte klarar sig utan denna outfit och resultatet av det är att hästen vaporiserar inför mattes ögon. Hästar tål inte sol och insekter. Tro inte att man och svans är till för att mota flugor: nej man och svans är till för att sprejas med pälsglans och vara böljande och glänsande på dressyrtävlingar.


2, De får regntäcke eftersom molnen på himlen har antagit en mörkare färg än elfenbensvit och därför är risken för regn allt för närvarande. Det finurliga i hela kråksången är att samma regntäcke används vid 18,3 grader och vindstilla som vid oktoberrusket då temperaturen inte överstiger 7 grader och det blåser halvstorm. Lägg därtill att hästen är precis nyklippt så den naturliga luftspalten är som bortblåst (ja lite Götelaborrshumor får ni på köpet)

http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/tacke-eller-inte-tacke-det-ar.htm


Addera ett gäng benskydd och boots och ett å annat hasskydd så har ni vardagen för dessa hästarna...


Å en sak till!

Jag har ju alltid trott att Täckhåren på hästen heter just täckhår för att det är håren som täcker hästen, men det är ju så att täckhåren heter täckhåren så att man ska veta på vilka hår man ska lägga sina täcken.. Sina Bucas, Horsewear, Hansbo osv osv...

Jag har alltid trott att Skyddshåren på hästen heter just skyddshår för att det är de hår som skyddar hästen mot flugor och andra kryp, men det är ju så att skyddshåren är till för att man ska skydda de håren, med exempelvis pälsglans, flätor osv osv.


Men finemang då..

Å innan diverse löst pack retar upp sig så till den milda grad att piké-tröjorna spricker så vill jag bara klargöra att såklart ska hästar som har ett behov. (ett riktigt behov alltså) få ha sin utrustning.


Om nu regnskållor och vattenutslag ska drabba hästen är det förslagsvis så att de ska bero på vatten som kommer ovanifrån, från molnen. Och inte på den fukt som bildas i pälsen pågrund av svett och kondens.


Å ja, jag gillar oxå att köpa nya fina täcken och ja, jag sprejar mina hästar med flugsprej så till den grad att andningsförmågan blir kraftigt nedsatt! Men en häst är en häst..


Å då var det så! Hej!

 
 
Karin

Karin

20 augusti 2011 21:39

Haha! Och det är så klockrent att det är jättekul!!

http://mossfolk.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andréa Bylock - 30 april 2012 08:56


Här har det varit tystare än tystast väldigt länge.. Bloggen är väl det stället där jag tillämpar: har jag inget bra att säga så är jag hellre tyst.. Kanske en devis jag borde applicera på mit IRL-liv?! Kanske har det varit tyst eftersom det just i...

Av Andréa Bylock - 6 april 2012 00:11

Påsken firas ju till minne av a) judarnas uttåg ur Egypten (om du är jude) annars b) Jesus död och uppståndelse (om du är kristen) eller faktiskt även c) du är hästnörd och tror att vi har en högtid som matchar med Påskhoppnigarna. Det är ju omtvista...

Av Andréa Bylock - 2 april 2012 11:29

Idag, den stora dagen då allt ska göras inleds med jäkla huvudvärk! Trots Geisha och soffmysh har den inte försvunnit. Med en tablett och lite städ då kanske?! Har städhets... Slänga, sortera och flytta runt! Dano ska få lite nya prylar i sina contai...

Av Andréa Bylock - 1 april 2012 00:00

Om ni lyssnar på MP i  P3 så hänger ni med på rubriken!   Dagen har bjudit på massor av aktiviteter! Först lite mockning som gick sådär eftersom röva var lite stel och inte alls nöjd med att ha byxor som skavde. Men efter lite uppvärmning var j...

Av Andréa Bylock - 30 mars 2012 22:22


Det händer så mycket knasiga grejer i mitt liv! Saker som medan de händer väcker tanken: är det på riktigt eller är det en dröm?! Mitt livs första casting har genomförts.. Vill dock inte säga så mycket förän jag vet mer... Har inget med hästar att ...

Presentation


Andréa bloggar om allt och inget.Oviktiga och viktiga händelser i livet

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards